top of page

AMANDA KONGSHAUG

Uppdaterat: 14 apr.

Intervjuad i samband av ALBA EP-skivan 'Castle in the Sky' [Lilly Era]


Bildrättigheter, Press.


Det har varit många känslor i luften under låtresan fram till den här de-but-EP:n. Vad är det för slott du har byggt upp med de här fem låtarna?

– Alla dessa låtar skrevs för ganska länge sen, nästan tre år sedan, och det har varit en process att komma fram till idag när vi väl fått allt sl- äppt. Alla låtar är ju textmässigt ganska deppiga kärlekslåtar men för

mig är det även lite av en uppbrytning med mig själv och den person jag varit, samt reflektion över mönster till relationer snarare än en sp- ecifik relation. De olika låtarna och varför jag valt just denna ordnin- gen  EP:n har lite olika betydelse för mig.


'The End', som är introt på EP:n är för mig ett avslut på det som varit. Början slutet. 'Dancers' ger en tillbakablick på det fina som varit & det drömmiga man levt i. Verklighetsflykten.


'Castle in the Sky' är stunden då illusionen eller förtrollningen bryts. När luftslottet man byggt upp i sina tankar, totalt raserar och man in- ser att det man själv varit övertygad om kanske inte alls stämde över- ens med verkligheten. Att man till stor del projicerat sina önskningar

på någon och då varit helt blind för vad som egentligen är.


'Day N Night' är känslo-stormen som bryter ut därefter. När man vill glömma bort, ersätta, och vara nära på samma gång, och inte riktigt vet hur man ska hantera det.


'Criminal', även avslutande låten EPn, är insikten att man måste gå vidare och att det kanske inte varit det sundaste man gett sig in på...

för mig har den, trots sin melankolik, ändå en del ljus i sig. Det fanns

liksom något stort och fint i det som var som tog över allt, men som även blev det som gjorde det omöjligt att fortsätta.


Många har hört stora låtar av dig skrivna för andra artister, såväl som lå- tar, exempelvis många bangers inom edm och trance-världen, där du sj- unger i kontexten av en världspublik. Känns det bara peppande att veta att lyssnare kan sippra över eller kommer det med lite olika förväntning?

– Skulle nog säga att det mest känns fett att det man gjort och gör ko- mmer ut och får höras av en publik så the bigger the better. Självklart

finns det stora delar av en som är kritisk till sitt eget skapande och if- rågasätter om saker är tillräckligt bra och så, och har det gått bra med tidigare släpp vill man ju gärna hålla samma nivå, om inte toppa det.

Så det finns absolut mycket tankar om prestation inför släpp och val av släpp men jag tror att för min del att det är positivt och ett sätt att hålla mig på tårna och våga hålla på låtar tills jag är riktigt nöjd med dem.


Du har bland annat skrivit låtar till Chandler-vänner som Francis On My Mind, Oscar Enestad, Rebecka Assio och Malin Christin, men även  mån -ga andra. Vilka mer skulle göra låtskrivarhjärtat glatt att skriva med?

– Några akter som jag tycker känns sjukt spännande just nu är Char- lotte Plank, Biig Piig och Peggy Gou för att nämna några. Men oavsett sound och popularitet och  vidare tycker jag alltid att de roligaste sa- marbetena är de som klickar på personliga plan, då skriv-processen

känns fri och kreativ och man matchar i energi samt att få vara med och jobba fram projekt där artister vågar satsa och lita på sin egen vi- sion och vara hundra procent autentisk till sig själv.


Är det annorlunda att skriva, och släppa tag om, orden du har som ALBA än när du skriver för eller med andra artister som bara låtskrivare?

– Absolut. ALBA projektet föddes ju lite som ett sätt att få uttryck och skapa exakt det jag själv kände för... att få total kreativ frihet att säga och skapa exakt det jag själv ville. Som låtskrivare sitter jag och skri- ver väldigt mycket blandade genrer både för pitch samt med andra ar- tister. Med andra artister så fungerar man ju ofta mer som ett redsk- ap för att berätta deras historia eller ge uttryck för deras tankar. Giv- etvis kan man själv relatera till mycket och på så vis uttrycka sig fr- ån sina egna erfarenheter ibland men största fokus är ju på deras re- sa och hjälpa till att skapa en trovärdig låt för dem som det bara går.


Till pitch jobbar jag mer utifrån koncept när det kommer till texter- na. Att in och skapa en värld eller ett scenario och nästan gå in i en

persona när man skriver. Och ja, det är givetvis mycket lättare att sl- äppa vissa saker och kompromissa när det inte är till mitt egna pr- ojekt. Om jag jobbar med en artist eller en annan låtskrivare som ab- solut vill ha det på ett visst sätt... och jag tycker annorlunda, så är det

givetvis lättare att släppa det till skillnad från om det är till mitt pr- ojekt.


Finns det de som nu varit och hjälpt dig med att förverkliga din vision?

– Ja, Erik Friis som producerat och skrivit all musik med mig till EP- skivan är ju givetvis grunden till att jag kunnat skapa projektet och att resultatet blivit just vad det är. Utan han hade det med stor sannolik- het inte funnits en EP. Till 'Dancers' gjorde vi även en musikvideo där

Nelson Elle i ledningen hade en väldigt betydande roll för att förverk- liga det visuella till låten som också blev avstampet för hela EP:n och

satte tonen vad som skulle komma. Evigt tacksam för det. Sen giv- etvis skivbolaget Lilly Era som gjort det möjligt för mig att släppa det

och gett mig fria tyglar när det kommer till att välja just vilka låtar som ska komma ut och haft hundra procent tillit till min artistiska vision.


'Criminal' har ett outro på svenska, och du är så klart inte ovan med att skriva lite både och. Vad tycker du kommer enklast till dig att skriva?

– Som låtskrivare generellt har jag haft mycket större fokus att skri- va på engelska, och har även till artistprojektet nästan enbart skrivit

engelska. Det har givetvis gjort att jag jobbat fram mer av mitt sp- råkliga uttryck för projektet engelska och det kommer lite mer na- turligt och är mycket tydligare för mig vad som känns rätt och fel när

jag skriver på engelska. Jag gillar dock att skriva även svenska och brukar ofta komma in i ett lite annat melodispråk om jag går in i skriv -processen och tänker svenska istället för engelska. Det brukar vara ett bra verktyg ibland för att komma ur mina tanke-mönster, om jag fastnat något. Men ah, vi får se, det mesta av det nya är på engels- ka men kan hända att det även framöver kommer in lite svenska i pr- ojektet.


Hur länge har musiken varit en del av ditt liv?

– Så länge jag kan minnas. Min pappa spelar och undervisar i fiol så musik har alltid funnits hemma. Jag plockade upp min första fiol när jag var fyra och har gått i musikklass, sjungit i kör och spelat instrum- ent hela min uppväxt. Skriva på olika sätt har jag också haft med mig

sedan jag var liten jag skrev mycket dagböcker och i tidig tonår äv- en började skriva egna låtar vid pianot hemma. Helt utan någon tanke

att göra något av det i det stadiet men skapandet har alltid funnits där på ett eller annat sätt.


Hur mycket av fokuset det senaste har varit på dig själv och EP-färdig-ställandet, är du aktuell med några andra nya låtar som just låtskrivare?

– Som nämnt så var mycket av denna EP:n skriven ganska länge sed- an. Det har absolut varit en del färdigställande av produktioner, mix- ar och mastrar samt jobbat med att ihop det visuella till EP:n nu se- naste men själva skrivprocessen för dessa låtarna var klar för ganska

länge sen. Jag har dock jobbat mycket under hösten på nya grejer till projektet så vi håller på och syr ihop allt där nu så det kommer abso- lut mer musik om inte allt för lång tid. Som medverkande låtskrivare finns det en del låtar som förväntas komma ut närmsta tiden men jag brukar sällan ta ut segern i förskott och vågar först tro på det när det faktiskt släppts, haha! Men mer musik kommer även på den fronten.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page