Intervjuad i samband av låtarna 'Insult to Injury' + 'Overthinking' [Independent]

Bildrättigheter, Press.
Du gav oss din första låt för bara två och ett halvt år sedan eller därom, men redan då hade du sjungit och skrivit osläppta låtar länge... i åratal. Vad var det som, till sist, pushade dig att börja dela dina låtar med oss?
– Det var under pandemin som jag fick tid att verkligen sätta mig ner och tänka på vad jag ville göra i mitt liv, vilket i min drömvärld skulle vara musik. Tanken på att börja släppa var alltid så skrämmande. Jag insåg även, med hjälp av några härliga antidepressiva, att min ångest hållit mig tillbaka från att göra så många saker så som att släppa min musik. Jag tror att pandemin förde med sig en period av introspekti-on för mig... vilket jag är säker på att den gjorde för de flesta. Och för mig var det en period i vilken jag insåg att jag skulle bli så arg på mig själv om jag vaknade upp om femtio år och aldrig delade med mig av alla dessa här låtarna som jag har lagt ner så mycket tid på att skapa.
Hur länge var det egentligen som du redan hade skrivit låtar innan det?
– Jag skrev min första låt när jag var elva år gammal medans jag även tog gitarrlektioner. Det finns en video på YouTube någonstans, då jag var så liten, där lilla jag dramatiskt sjunger om en pojke som krossa-de mitt hjärta genom att ha kysst en annan tjej på kinden. Jag börja-de spela gitarr när jag var sju år, och låtskrivandet kom strax efteråt.
Även om jag vet att du tidigare sagt att du har en tendens att fokusera på det förflutna istället för att leva i nuet, känner jag samtidigt att du i ditt låtskrivande ser tillbaka på saker med nya ögon. Snarare än att ha fastnat i det förflutna, reflekterar du över det med andra perspektiv. Är det vad låtskrivandet är för dig. Låter det dig bearbeta saker som varit?
– Det här är en så bra fråga. Jag tror att du har fått det helt rätt. Låt-skrivandet låter mig bearbeta saker som har hänt, eller känslor som jag har haft... genom låtskrivandet har jag möjlighet att ge mitt gam- la jag medkänsla och jobba mig igenom saker. Snarare än att liksom bara stå still och kvar, som helt apatisk, kring situationerna jag levt.
Vad var det, med det, du bearbetat i 'Insult to Injury' och 'Overthinking'?
– Jag skrev 'Insult to Injury' tillsammans med mina två kollaboratör-er Micheal och Max... jag har alltid älskat idén om hur man kan göra saker värre än de är, som koncept. Som när en dålig sak händer och resten bara följer efter. De där dagarna då det inte känns som något kan gå rätt, universums sätt att jobba är kul på det viset. Jag var själv i ett förhållande i flera år där vi hela tiden bara fortsatte att gå tillba-ka till varandra även fast vi visste att det inte var för det bästa, vilket bara gjorde varje separation med den personen svårare och mer sm-ärtsam. Att se tillbaka på situationer som den får mig alltid tänka att jag borde ha vetat bättre... att skriva den låten handlade om att kun-na bli tillfreds och att släppa tanken på att om jag bara skulle kunna gå tillbaka i tiden, "kanske jag skulle kunnat göra saker annorlunda".
Vad gäller 'Overthinking', så var den låten lite svårare för mig att skr-iva eftersom den fortfarande är så rå och aktuell. 'Overthinking' det-aljerar min kamp med depression och ångest, och hur den visar sig i att jag måste "manifestera" eller dyka upp för mig själv i mitt egna liv. Psykisk hälsa är något som är så utbrett i mitt dagliga liv att det bara kändes som nånting jag var tvungen att skriva om. Jag älskar när låt-ar är så specifika att det är svårt att tolka de under någon annan lins än min egen... vilket var vad jag försökte göra med 'Overthinking', att skriva låten kändes som att jag erkände de djupaste delarna av mig...
Vilket var ganska befriande, men också så läskigt.
Är detta låtar du skrev efter din EP-skiva, som snart firar sitt ettårs-ju-bileum, eller har de funnits med dig ett tag. Brukar du sitta på låtar ett tag före du delar, eller är du ivrig att dela med dig nu då du väl gör det?
– Ja! De här låtarna skrevs efter att min EP kom ut, i Januari detta år-et. För min EP-skiva, så byggdes den av år och år av låtar som jag då hade samlat på mig om saker som jag kände att jag ville säga. De här låtarna kom till mer organiskt. Men, samtidigt brukar jag sitta på lå-tar under en väldigt lång tid, vanligtvis för att verkligen övertyga mig själv om att de inte är skräp... och att de faktiskt är värda att spela in!
Du hade inte alls kunnat föreställa dig att detta skulle gå så här bra va?
– Jag hade alltid hoppats att det skulle gå bra... men inte på en miljon år hade jag trott att folk faktiskt skulle lyssna! Jag tror fortfarande jag skulle ha släppt mina låtar även om ingen lyssnade men det bästa jag vet med allt det här har verkligen varit att människor har kunnat re-sonera med mina låttexter. Jag är så tacksam för att nån annan pers- on har lyssnat på nån av mina låtar, och jag tror att jag har börjat gr- åta varje gång jag har fått ett meddelande från nån som säger att nån av mina låtar har hjälpt dem på något sätt. Det är såå häftigt, och det är nått som jag ju aldrig skulle ha kunnat tro på, att det skulle hända.
Med låtar så bra som dina är, så kommer folk helt klart att stanna kvar. Vad händer annars kreativt för dig just nu. Har du börjat skriva på nått?
– Det är så snällt av dig att säga. Jag hoppas att folk kommer att stan-na kvar! Jag jobbar på tonvis av ny musik just nu. Jag hoppas att detta resulterar i tillräckligt låtar för att räcka till ett album. Men vi får se!
Vad är din favoritsak att göra när du inte gör musik?
– Min favoritsak att göra när jag inte skapar är förmodligen att lyss- na på musik och poddar! Är särskilt intresserad av krim-poddar nu.
INTERVJU DE DANIEL JOHN