top of page

MADELEINE MCPHERSON

Intervjuad i samband av låten 'Treat Me Right (The Bubble Song)' [Independent]


Bildrättigheter, Press.


Din pappa är också han musiker, skulle du säga att hans musikintresse spelade en stor roll för ditt eget intresse av att skriva och sjunga låtar?

– Definitivt. Min pappa var musiker hela min barndom, så jag liksom bara absorberade musik, det fick mig att börja lyssna från en mycket ung ålder, och lyssnade på alla slags musiker, på det som på den tid-en var CD-skivor.... de låtar jag introducerades till först var antingen min pappas Phil Collins, Billy Joel och Coldplay-skivor eller min ma-mmas med Norah Jones, Michael Jackson och Adele. Jag fann Aretha Franklin och Etta James lite senare då jag blivit lite äldre och det var då jag började klura ut vad popstjärnor var och vad det betydde. Det var Britney, Christina, Rihanna och så vidare. Jag fascinerades av de.


Ifrån början.


Påverkade det även hur du såg på pop att ha någon i huset med inte ba-ra en egen etablerad musiksmak, utan även en ganska rutinerad sådan?

– Ja, min pappa påverkade mig med begåvade musiker, och då speci-ellt med singer-songwriters. Jag växte upp med låtar som hade skri-vits av artisterna själva... och därför hade så mycket substans till sig. Det gjorde det intressant för mig att skriva och sjunga mina egna lå-tar och ändå vara pop. De måste vara personliga för mig och komma från mig. Jag vill att det ska samexistera med att vara en pop-stjärna.


Billy Joel, Etta James, och hela den eran, finns bara i mig. Även på de sätten jag skapar ackorden i mina låtar. De har det där klassiska i sig.


De har den där gammaldags känslan.


På ett sätt.


När började du skriva dina egna låtar?

– Då jag var yngre hade jag en liten anteckningsbok och jag och min syster skrev låtar i den. Jag minns fortfarande de medryckande refr-ängerna. Jag brukade också skriva om andras låtar mycket. Jag kom-mer ihåg att jag skrev om 'You Are The Music In Me' från 'High Scho-ol Musical' och hur jag gjorde om den till en låt från grundskolan, då jag bara var åtta år. Jag började verkligen ta mitt låtskrivande på allv-ar när jag var ungefär nitton år gammal, och jag är tjugotre år i dag...


Jag var tvungen att skriva en låt för att komma in på en musik-skola i London, så jag tänkte väl att jag får skriva en. Den fick heta 'Cold De-cember' och jag skrev den sittandes vid mitt piano, vilket snart blivit till en vana där jag kom att skriva mina låtar. Den låten handlade om en kille som lämnade mig i December... strax före julen, de måste ha sett potentialen i den då jag kom in. Sedan dess så har jag skrivit låt-ar varje dag och det är galet att se hur jag har utvecklats som låtskri-vare efter det. Mina tidigaste låtar handlade om pojkar, världen, och att söka hämnd... haha... samma sinne men som nio-åring, i princip.


Du är uppenbarligen en väldigt begåvad låtskrivare med en förmåga att berätta och lägga mycket hjärta och själ i dina låttexter. Vilken känslo-mässig energi behöver du för att känna dig som bäst, då du skriver nåt?

– Då jag först började ta låtskrivande seriöst och verkligen tänkte att jag skulle kunna ha en karriär som artist brukade jag alltid ha antin-gen en melodilinje eller en textrad som poppat upp i mitt huvud och för allra mesta kom det ur någonting jag gick igenom känslomässigt. Det var så det började... och jag brukade förlita mig på det, för att hj-älpa till att göra låtar, du måste dock tvinga fram kreativitet... efters-om du inte alltid kommer att få ett melodi-fall serverat ifrån himlen.


Så nu skriver jag varje dag. Det funkar alltid.


Då jag flyttade till London för musik skolan 2021 skrev jag en låt som som heter 'In My Mind' och den handlade om min första hjärte-sorg. Jag skrev den på omkring trettio minuter, och jag hade en sån super -hemlängtan från att vara borta från Kent, där jag växte upp, så man kan höra det i ackorden, jag är helt inne på att reflektera en låts kän-sla i ackorden. Men ja, det kan vara en känsla, något jag går igenom...


Eller så poppar låtarna bara fram i mitt huvud.


Efter releasen av 'Changes' tidigare i år så är 'Treat Me Right (The Bubb-le Song)' en direkt uppföljning... och fortsätter den pågående berättels-en ifrån förra låten. Vad är det för någon historia som förbinder de här?

– Så 'Changes' var en låt jag skrev i mitt sovrum hemma i London åt-er en kväll då jag just hade gjort slut med en pojkvän, jag kände bara att han inte kunde förändras... hur många gånger jag än grät och bad honom göra det. Den person som jag träffade i början av vårt förhål-lande hade sakta börjat förändras till någon jag inte kunde vara med.


Vilket tvingade mig att säga "hej då" till han. Jag ville bara att han sk-ulle förändras... så den låten kom bara ut ur det.


Sedan släppte jag den, i April i år. Och började sen gå vidare från det förhållandet. Jag märkte att när jag lämnade honom, började han gö-ra det enda jag velat att han skulle göra hela tiden... förändra sig och behandla mig rätt. Så det inspirerade nästa låt och det var ett sätt på vilket jag kunde förklara hur min process av att gå vidare kändes för mig efter uppbrottet i 'Changes'... nu är de här två delarna helt klara.


Och nu kan jag gå vidare från den tiden av mitt liv.


Vad hoppas du andra människor ska kunna ta ifrån dom när de lyssnar?

– Jag hoppas att andra kan lära sig bearbeta sina egna känslor bättre, genom att lyssna på låtarna, och jag hoppas att människor kan känna sig förstådda och empowered av låtarna. Jag vill att mina upplevelser och de saker jag lär mig ska hjälpa andra människor som går igenom samma sak och kanske inte har en låt som kan hjälpa de att ta sig ig-enom det, och jag vill även att människor ska lära känna mig som ar-tist och jag tycker att de här två låtarna verkligen hjälper till med det ... det har tagit en lång tid att komma till platsen jag är på just idag så jag vill att de ska se och höra det, och mest av allt hoppas jag att des-sa låtar får allihopa att bestämma sig för att följa drömmen med mig.


Att de följer med mig på min musikresa.


Nya låten har redan gjort sig hörd, den var till och med redan en TikTok -hit före det officiella släppet. Vi har även fått en akustiskt version, så-väl som att låten nu har resulterat i din allra första musikvideo nånsin?

– Ja, musikvideon var en galen upplevelse och den var in the making så fort jag avslöjade låten på min TikTok. En medlem i mitt team och jag hade planerat det, och hade massor av idéer men blev ganska in-ställda på att förverkliga en. Tyvärr finns det alltid upp och nedgång-ar i denna branschen, och det slutade med att vi inte filmade musik-videon som tänkt med den ursprungliga regissören. Vid det laget ha-de jag visat upp låten på TikTok ett tag och jag hade bestämt mig för att inte göra en musikvideo. Det hade tagit lite längre än vi föreställt oss att känna oss helt nöjda med den slutgiltiga versionen utav låten.


Det finns alltid förseningar att övervinna.


Tacksamt nog kunde vi hitta en fantastisk videograf genom min ass-istens, och vi spelade in musikvideon i London. Det löste sig till slut.


Spotify annonserade nyligen att de inte längre kommer att betala royal-ties till artister med lägre streams, för att istället "fokusera på etabler-ade artister". Något som gör en redan tuff situation än mera komplicer-ad för så många uppkommande eller oberoende artister. Hur tänker du, som började släppa musik på Spotify ifjol, att det här kommer påverka?

– Det adderar definitivt mer utmaning till allting. Jag medger och er-känner att vid den här tid punkten av min karriär, måste jag bestäm-ma mig för vad jag ska fokusera på och oroa mig för, jag lär mig som jag fortsätter allt eftersom, och att fokusera på mitt låtskrivande och att bygga vidare på det jag har, är mitt huvudområde att fokusera på.


Just nu.


Tror du att detta kommer ge mycket makt till A&Rs och skivbolag igen?

– Jag tror det kommer att ge det... och att det inte kommer att ge det. Saker och ting utvecklas alltid, och det som hänt med fans som mell-anhänder kan kanske ändras tillbaka, till hur det var för tio år sedan och så vidare. Men ingen kan kontrollera vad en publik gillar och vill ha. Och det är det som jag tycker är så bra i den här eran i industrin.


Det finns mer frihet i musikindustrin nu.


Ja, om något ska man aldrig underskatta förbindelsen emellan artister-na och deras fans, det är en bubbla som aldrig kommer spricka. Jobbar du kanske på nåt som dina fans kan se fram emot härnäst efter denna?

– Ja, så mycket, så. I samma stund som 'Treat Me Right' kom ut, börj-ade jag tänka på nästa steg i min resa, jag har massor av låtar jag har skrivit som jag absolut älskar. Några låtar skrevs förra året, och någ-ra skrevs förra veckan. Jag jobbar också med så många nya människ-or i industrin för tillfället, så det är riktigt kul. Jag tänker inte släppa någonting på ett tag igen nu... jag gör allt klart för mitt nästa projekt.


Det kanske kan vara en EP-skiva, vem vet.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page