Intervjuad i samband av XTIE-låten 'New Classic' [Independent]

Bildrättigheter, Press.
Vad var inspirationen bakom denna låten. Vad handlar 'New Classic' om?
– 'New Classic' är ett pop-anthem som jag vill ska få alla att känna att de är som en supermodell när dom lyssnar på den. Den inspirerades även av min identitet som en asiatisk och kvinnlig producent i musik branschen och ger styrka åt ett nytt och okonventionellt äventyr för i år då jag med mina föregående XTIE låtar vanligtvis har skrivit så väl som producerat allt på egen hand. Men den här gången är jag så glad över att ha kunnat samarbeta med låtskrivar-vänner som jag nu känt i flera år online. Vi har aldrig träffats personligen, men vi har arbetat på andra projekt tillsammans under de senaste två åren som gått sen COVID. Låten är samproducerad med en japansk kvinnlig producent som heter Tomoko Ida, vi för organiskt samman instrument och våra sound ifrån våra kulturer i låten, som då exempelvis de kantonesiska operaljuden, Shakuhazhi, och Guzheng, och så vidare. Vilket mest av allt handlar om att fira vårt arv. Och min vision för produktionen var att den skulle ha en touch av att vara en K-pop topp-40 låt. Så därför bjöd jag in Alawn som har fantastiska hits inom K-pop... bland annat för artister så som NCT, Loona och Ive för att hjälpa till med att mixa och mastra. Jag tänkte på alla tideras pop-ikoner som Beyoncé, Lady Gaga och Taylor Swift, Rihanna eller Madonna, och hur 'New Classic' är en ny resa in i en ny tidsera av bemyndigande kvinnlig popmusik.
Och jag hoppas att när en lyssnar på 'New Classic' att man känner sig inspirerad att gå med självsäkra steg. Som om man går längs en run- way som modell, för alla förtjänar att vara självsäkra på sin egen väg.
Har du alltid kunnat gå med självsäkra steg på din egen väg som artist?
– Jag tror att det mest handlar om självförtroendet, och att lita på sig själv är så svårt... men när vi väl börjar lita på oss själva, är vi mycket lyckligare än vi var innan det och med det känner vi att vi har all den kraft och energin vi behöver för att hantera alla utmaningar, och alla de möjligheter vi har framför oss, och framför allt tror jag att när en går som en boss... så betyder det också att man känner sig fantastisk.
Och att man är hoppfull!
Din musik är en unik reflektion av vem du är... hur du ser på universum. Men när du delar med dig av musiken du skapar med lyssnarna, tar den många gånger an egen mening. Vad betyder det för dig att folk lyssnar?
– Som en kvinnlig, och asiatisk, musikproducent känner jag alltid att jag har oddsen mot mig i och med att kvinnor är underpresenterade i vår musikindustri. Musik har en organisk kraft att skapa mänskliga kontakter, och som artist tror jag att vi har kraften att läka och vårda vår publiks självförtroende. 'Skin' och 'New Classic' är mina två nyare releaser och som bär på budskap om "kroppspositivitet" och kvinnlig empowerment, och jag har känt att min musik inte bara är till för att läka min publik utan även för mig själv som person också. Samspelet mellan musiken, mig själv och mina lyssnare är inte bara ett plus ett är lika med tre utan det känns som att det här är en bättre värld som jag bygger där vi åtminstone känner oss trygga nog för att kanalisera ut vår sårbarhet och vår osäkerhet och att få älska oss själva lite mer.
Jag tror att det ofta underskattas hur mycket publiken faktiskt betyder för en artist. När, då du tog dina första steg in i ditt artisteri, var första gången som du kände dig hörd och sedd. När förstod du att vi lyssnade?
– Det är väldigt sant... som en artist som debuterade under året med Covid kunde jag inte göra många livekonserter, och på grund av våra sociala mediers algoritmer kämpade jag med att få mer närvaro som en oberoende artist... utan skivbolag, självfinansierad, och allt du ser är mig. Jag tror att jag rätt nyligen kände mig hörd, då jag gjorde min första solo-konsert på Soho House i Hong Kong och den då sålde slut på mindre än en dag och jag blev tvungen att släppa ut flera biljetter.
Nyligen uppträdde jag även på en lokal musik-festival som headliner,
jag blev förvånad över att folk faktiskt kunde sjunga med i mina låtar.
När är första gången som du kan komma ihåg att du ville vara en artist?
– Någon gång när jag var 6 år, skulle jag gissa. Jag hade alltid velat att sjunga och senare uppträdde jag på några lokala musikteatrar. Och i körer, och som en typisk Hong Kong-familj... var det så att varje barn måste plocka upp minst ett instrument så min mamma skickade iväg mig för att lära mig spela piano. Jag tyckte inte om det då, men nu är jag väldigt tacksam för att jag kan spela piano, under mina tonår blev jag djupt influerad av många utav de västerländska artister som både sjunger och spelar instrument samtidigt, som Taylor Swift och Demi Lovato. Så att när jag började spelade jag först piano-pop. Och sjöng.
Men senare insåg jag att bara piano och att sjunga inte var tillräckligt för att uttrycka mig, det räckte inte till. Därför använde jag mig av all min fritid på universitetet till att lära mig musik-produktion själv, på YouTube, genom att prova på och göra misstag. Det var så jag hittade min identitet som artist, en som kan skriva, producera, och framföra allt själv.. jag älskar fortfarande att samarbeta... men jag är stolt över just detta då det inte är en nödvändighet utan mer av ett kreativt val.
Finns det några skandinaviska artister som kanske influerat din musik?
– Jag känner alltid att nordiska artister är ett nav som skapar väldigt intressant pop och som är pionjärer inom popmusik-branschen. Jag älskar låtarna Max Martin gjort, och många av mina tidiga influenser är låtar skrivna och producerade av nordiska musiker, men på grund av min bakgrund, jag är ifrån Hong Kong, lyssnade jag där mestadels på Cantopop och även musik från Taiwan, Japan och även K-pop! Så jag känner mig som ett barn av många kulturer, i min musikuppväxt.
Hahaha.
Och bortsett från mitt eget självständiga artistprojekt... så skriver jag också för andra K-pop artister.. och i och med det har jag fått många nya låtskrivarvänner som just är från Finland, Danmark och Sverige.
Finns det en speciell artist härifrån som du skulle vilja samarbeta med?
– Zara Larsson är min största idol genom alla tider! När det kommer till övergripande artisteri ser jag alltid upp till henne och hon är min favorit idol. Några av mina publicistvänner skämtar alltid om att min musik kan marknadsföras som en asiatisk version av Zara Larsson x Rihanna med lite mer K-pop-känsla. Jag håller faktiskt nu på att för-bereda en låt med Anniina Timonen, hon är min bästa vän i Finland.
Där hon är en stor artist.
Jag älskar även Sigrid, och SHY Martin.
Jag har hört det pratas om, förra året tror jag... om att du skulle släppa ett album i princip nu. Är det här fortfarande nåt som är på väg att ske?
– Jag släpper en EP. Före den här sommaren. Den sammanfattar min debut-resa med mitt eget kosmiska pop-sound under de senaste två åren. Den kommer innehålla de flesta av mina tidigare releaser. Men för närvarande skriver jag också på mitt debut-fullängdsalbum. Och 'New Classic' är faktiskt en pre-release singel. Låttitlarna på albumet är stiliserade enligt en oxymoron från litteraturen, som ställer idéer och begrepp mot varandra, och jag visar upp min unikhet genom att kapsla in ett förkroppsligande av många och olika motsägelser inom en enda person. Jag skriver och producerar just nu på det här debut albumet tillsammans med vänner, varav de flesta av dem är kvinnor!
Hinner det bli en konsert före sommaren?
– Jag uppträder på Focus i Wales, min första festivalspelning utanför Hong Kong! Jag kommer att komma dit och uppträda den sjätte Maj!
INTERVJU DE DANIEL JOHN