top of page

JULIANA HALE

Intervjuad i samband av låten 'Good On My Own' [615 Entertainment]


Bildrättigheter, Press.


Du jobbar med många olika producenter men den här låten har du gjort tillsammans med multi-platina-säljande och Grammy-nominerade prod-ucenten Chris Liggio. Är det första gången du jobbade ihop med honom?

– Detta var min första gång av att jobba ihop med Chris Liggio. Vi sk-rev en handfull låtar under den veckan vi träffades och 'Good On My Own' var faktiskt den sista låten som vi gjorde. Vi började från grun-den med en knapphändig instrumental version, vi definierade däref-ter strukturen, låt texten, och melodin och jag la sången. Han avslut-ade sedan det och vi delade anteckningar fram & tillbaka till varann.


Då du delar din tid mellan platser som Nashville, New York och Kaliforn-ien är du förmodligen den sista som måste se dig om efter de att kunna samarbeta ihop med men kan det kanske ändå finnas några svenska pr-oducenter eller låtskrivare som du skulle älska att skriva med nån dag?

– Åh absolut! Max Martin, Swedish House Mafia och så många andra.


Det har varit en dröm för mig att få arbeta med musik i det området.


Stämmer det att dina föräldrar faktiskt flyttade till Nashville för att du skulle komma närmre musikbranschen. Det låter inte som något vilken familj som helst skulle göra, särskilt med tanke på hur liten du var, då?

– Ja, det är sant! Jag föddes i Kalifornien, men jag började bli passio-nerad för låtskrivandet redan från en ung ålder. Min mamma, syster och min styvpappa flyttade till Nashville när jag var cirka tio år gam-mal och jag började spela ute på restauranger och försökte samarbe-ta med andra där vilket var svårt som en fortfarande väldigt liten tjej ...jag var ju fortfarande bara ett väldigt litet barn då jag började detta.


Jag plockade upp gitarren i fjärde klass... tillsammans med en musik -lärare, och jag började så även att spela flöjt i skolan. Jag började att skriva egna låtar direkt för det blev ett känslomässigt utlopp för mig.


Musiken blev ut ett utlopp för mig under mina föräldrars skilsmässa.


Du väcker även berättelser till liv som skådespelerska. Var skådespele-riet en senare kärlek för dig eller hur såg din väg till den vita duken ut?

– Skådespeleriet har väl alltid intresserat mig men jag har varit långt mycket mer fokuserad på musik, det var genom en licens möjlighet i filmbranschen för min musik som jag kom i kontakt med ett team av filmskapare och började min resa in i skådespeleriet. Allra först som en statist, sen en biroll och nu som huvudrollen i en kommande film.


Håller just nu på att filma min huvudroll i filmen 'Hope and a Future'.


Det här året är det fjorton år sen din musikaliska resa i Nashville börja-de, så den tioåriga tjejen som uppträdde i restauranger har uppenbarli-gen kommit en lång väg, sedan dess. När på resan var det som du börja-de känna att du hade hittat din röst och ditt självförtroende som artist?

– Eftersom att jag började så ung, hade jag ju en ganska lång resa fr-amför mig, speciellt då jag inte hittade framgång i en väldigt tidig ål-der... vilket jag däremot är tacksam för nu. Jag började först i Ameri-cana-genren, och började min resa in i pop-världen vid ungefär art-on eller nittonårsålder. I och med att pop-soundet kan vara så brett, tog jag några år åt att hitta mitt fotfäste... och mitt unika "trademark".


Jag utforskade många under-genrer, och jag känner mig självsäker i min nya musik nu, är uppspelt över att sätta min egen prägel på pop.


På vissa sätt känns det som att attityden i 'Good On My Own' kan relate-ra till den resan men med textrader som "Won't beg for you to stay" och "Block my number from your phone", så gissar jag mera att låten handl-ar om ett ex eller så. Vad var det som fick dig att skriva den här texten?

– När Chris Liggio lade själva spåret för 'Good On My Own', så börja-de jag att gå igenom mina idéer för låttexten, jag hade skrivit mycket den veckan så jag började scrolla tillbaka längre än vanligt för att där hitta något som verkligen exalterade mig och som kändes samhörigt med det instrumentala. Det jag fann var några av de första vers-rad-erna vilka jag skrev efter ett uppbrott och jag ville skriva den låt som jag hade behövt under den tiden. Och det brukar alltid sluta med att jag lägger till en positiv twist till breakup-låtar, jag har anammat det som en del av mitt varumärke. Jag tror att det är viktigt att kunna kä-nna tacksamhet för ens liv, och att vara självsäker i vad man tar med sig till bordet, oavsett vad, men speciellt efter ett uppbrott... för man kan verkligen lita på att just den rätta personen finns där ute för dig.


Det har hunnit gå ett par veckor sen låten kom redan. Och efter att ha släppt din första låt i år är det nu på tal om ett album. Är det vad myck-et kommer att centreras kring framåt, med fler låtar på det här temat?

– Ja absolut! Den här låten talar, verkligen, för albumets musikaliska känsla och även ämnenas karaktär om att vara oberoende av andra... med en låt som till och med berör att vara oberoende i en mer isole-rad mening. Projektet är mångsidigt och unikt, med några lite mjuk-are poplåtar, och andra hårdare blues- och urbana spår. Jag gillar ju att dra element från de olika genrerna som jag älskar. En av mina nu kommande singlar lutar sig in lite i min country uppfostran, med en feature från legendaren Darius Rucker från Hootie and The Blowfish.


Tack för den här fina intervjun...

– Tack du! Jag älskade verkligen dessa här frågorna och jag uppskat-tar den tid du lagt ner på dem!


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page