Intervjuad i samband av filmen 'The Substance' [Working Title Films, Cinéart]

Bildrättigheter, Press.
Det är ganska häpnadsväckande att se det muntliga gensvaret 'The Sub-stance' har fått, att se hur filmens närvaro har växt allteftersom att alla som sett den sen inte kunnat sluta prata om den, vilket lett till att flera känt att de måste se den. Det säger mycket om filmen. Du har naturligt-vis haft ett par år av att veta vilken kreativ explosion den här filmen är?
– Ja, det är ganska galet eftersom det var min allra första film. Jag ha-de aldrig varit på en filmuppsättning förut. Det var i sig en riktig åkt-ur och det är ännu mer fantastiskt att se den positiva responsen från publiken för när jag först läste Coralies manus så visste jag att det var speciellt. Dynamiken på inspelningen var magisk. Det finns en särsk-ild energi som filmuppsättningar har som du inte kan hitta någon an-nanstans, alla dessa människorna som arbetar mot det gemensamma målet att göra en film så bra den kan bli. Jag kastades direkt in i uppl-evelsen. Coralie är super hands-on, och placerar dig direkt i hennes films universum. Hon vet exakt vad hon vill, och jag älskar det. Henn-es regi är supertydlig vilket är nåt som verkligen hjälper skådespelare.
Jag fick träffa Margaret precis innan jag filmade en scen då hon film-ade sin scen precis efter mig. Jag var så nervös, men hon kom fram & presenterade sig och det hjälpte verkligen till att lugna ner mina räds-lor, att hon visade vänlighet mot mig är nåt jag aldrig kommer glömma.
Vi spelade in filmen för över två år sedan, och nu har jag mycket mer skådespelarerfarenhet, så jag kan se tillbaka på filmandet med en stor tillgivenhet för hur långt jag har kommit. Den här filmen befäste min kärlek för skådespeleriet och fick mig att vilja fortsätta provspela och pusha mig själv som en skådespelare.
För att vara ärlig, så hörde jag inga nyheter om filmen under de två år -en efter att vi spelade in den... så jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Sedan, en morgon, vaknade jag upp och fick reda på att den skulle åka till Cannes för tävlan. Jag var till månen och tillbaka för Coralie och alla de andra som har jobbat så hårt med den här filmen.
Som skådespelerska befinner du dig väldigt mycket i en värld där de te-man som 'The Substance' utforskar är en verklighet. Det här kan vara en djupt toxisk och ytlig miljö, inte minst för kvinnor, där så mycket värde läggs på ungdom och skönhet. Hur ser du på den aspekten av din konst?
– Det är fantastiskt att du för upp detta här ämnet, för nej, det är inte lätt och det har det aldrig varit. Men jag försöker placera det i en kon -text och komma ihåg att den kärlek jag har för dans och skådespeleri uppväger allt negativt som jag än går igenom. Och om balansen någon -sin tippar åt fel håll så vet jag att jag måste centrera om mig själv och min inre värld, ta hand om mig själv först och främst. Industrin i och för sig är bara en spegel av samhället i stort och de ouppnåeliga skön -hetsstandarder och förväntningar som sätts på kvinnor, som kvinnor blir vi alltför översexualiserade ifrån en väldigt ung ålder, oavsett om det bara är generellt eller i dansen eller Hollywood. Jag har definitivt gått igenom upplevelser där jag bedömts utifrån mitt yttre fysiska ut-seende, vilket enbart suger. Jag tror att alla har gått igenom något som har förändrat dem, och hur de ser på sina kroppar. Som dansare kan vi ofta vara ganska våldsamma emot våra kroppar om den inte svarar som vi vill. Vi tittar konstant i speglar under repetitioner, det kan def -initivt leka med sinnesuppfattningar. Detta är verkligheten av brans -chen. Jag önskar att så inte var fallet, men jag tror att det hjälper till att skapa förändring att prata om det.
Däremot, då jag växte upp, var jag tvungen att lära mig självacceptans lite i taget, men det var inte alltid lätt.
Jag växte upp i Davenport, Iowa. Jag är tacksam för min uppväxt just där, för den har ingjutit värderingar i mig som jag för alltid kommer att föra vidare som autenticitet, beslutsamhet och positivitet. Med ti-den har jag lärt mig att min psykiska hälsa och mitt välbefinnande är viktigare än mitt jobb eller hur jag uppfattas av andra. Jag har kommit att se avslag som omdirigering och att inte ta något av det personligt.
Men, medan vi gör framsteg i branschen och i världen, är det så myc -ket mer jobb som finns kvar att göra.
'The Substance' belyser den kampen så perfekt. Jag gör det här arbet-et för att jag älskar det. Jag älskar att dela berättelser med andra, och kanske beröra andra människor på ett sätt som får dem att tänka på sig själva och den här världen vi lever i i ett annat ljus. Men jag värde-rar också mig själv som människa över det, så jag kommer alltid först.
Balansen har inte alltid varit lätt för mig.
Men jag lär mig att stå upp för mig själv.
Tror du kanske att din bakgrund inom dansen, som jag tror har ett gans-ka unikt förhållningssätt till att misslyckas, där frustrationen över ned-erlag är en nödvändig del för att kunna kliva upp igen, ändo har gett dig något viktigt nu när du manövrerar dig själv i livet som skådespelerska?
– Ja, definitivt. Jag har mött många motgångar, många skador och en hel del av att komma upp och försöka igen. Jag började faktiskt min pr-ofessionella danskarriär ganska sent, vid tjugofemårsålder. Många sa till mig att inte ens försöka, eftersom jag var "för gammal". Jag är glad att jag lyssnade på mig själv och inte på dem, för jag har haft en fanta -stisk karriär som dansare. Det är inte den jag trodde att jag skulle ha men den är ännu bättre. Motståndskraften som krävs för dansen har hjälpt mig i skådespeleriet. Jag pushar mig själv att ta på mig rollerna som inte känns naturliga för mig, eller ligger utanför min komfortzon.
Till exempel, jag är en amerikan som bor i Frankrike och många gån-ger skulle jag inte ens tänka på att provspela för roller på franska spr- åket. Men jag går fortfarande och provspelar för jag tror på mig själv. Jag gillar inte att bli placerad i lådor, så jag jobbar aktivt med att ta på mig roller som tänjer på mina självupplevda gränser. Under den här hösten har jag tagit på mig en roll som är raka motsatsen till mitt na-turliga temperament, och detta är vad jag älskar, att se olika aspekter av mig själv och mänskligheten genom de karaktärerna som jag spelar.
Det är därför jag älskar att agera så mycket.
Men hur länge hade du dansat innan det blev en profesionell karriär då?
– Jag började med balett runt elva eller tolvårsåldern, då min danslär-are tyckte att fötterna måste utvecklas mer och bli starkare innan en går upp på tårna. Jag är glad att min lärare tänkte så, för jag har kunn-at dansa en pointe väldigt länge nu, med få till inga skador. Jag dansar inte balett så ofta nu, eftersom jag har fokuserat på min skådespelar-karriär och dansat i en kabaré i Frankrike. Men när jag än får chansen går jag och tar en balettkurs i Paris och dansar bara för glädjen av det.
Det är mina favoritdagar!
Var det din dans som öppnade dörren för dig att dansa in i 'The Substance'?
– Ja, det här var som sagt min första filmroll nånsin, och jag tror att jag råkade vara på rätt plats vid rätt tid. Eftersom jag kommer från Iowa, är det inte vanligt att någon flyttar till Frankrike och försöker lyckas som dansare. Men jag har så mycket kärlek till att uppträda och prata franska att jag bestämde mig för att kombinera mina passioner. De rå -kade bara leta efter en amerikansk dansare för 'The Substance' i Par-is under 2022. Jag provspelade ursprungligen för att göra något annat på filmen, och castingregissören ringde mig och sa att hon trodde att jag skulle vara bra i den här rollen. Jag provspelade två till tre gånger via self-tape eftersom vi precis kommit ut ur Covid. Jag hade bara kul med det. Jag hade noll förväntningar på att faktiskt boka rollen. Jag av -slutade min examen i skådespeleri, sång och dans på en skola i Par-is, och jag minns att jag fick samtalet på en Starbucks efter skolan & att jag började gråta. Jag hade väntat så länge på att boka nåt sånt där.
Det är sant att när jag ser tillbaka på mitt liv kan jag se hur alla de små val jag gjorde perfekt kom samman på ett sätt för mig att vara där vid det rätta tillfället för att provspela för 'The Substance'. Jag är tacksam för att castingregissören och Coralie tog en chans med mig, för jag sk-ulle inte ha haft den karriär som jag har nu om de inte hade gjort det.
Är det nåt speciellt du ser fram emot att publiken ska få se dig i härnäst?
– Ja, jag har ganska många projekt på gång. I November har jag spelat in en fransk Netflix-serie i södra Frankrike, och sedan har jag min för -sta fransktalande roll i en kortfilm som jag förhoppningsvis ska spela in i början av nästa år. Jag håller mig även upptagen med att arbeta på min egen dansföreställning som jag koreograferar med en vän till mig i Paris. Jag kan också vid olika tillfällen hittas arbetande tillsammans med Paris Opera Ballet, Demoiselles Mi-Stick Cabaret eller undervis -andes klasser runtom i Paris.
INTERVJU DE DANIEL JOHN