top of page

IRAINA MANCINI

Uppdaterat: 28 apr.

Intervjuad i samband av låten 'Running for your life' [Independent]


Bildrättigheter, Press.


Vad handlar 'Running for your life' om. Vad kom den här nya låten ut ur?

– 'Running for your life' handlar om den där inre dragkampen en ibl- and har med den lilla djävulen som står på ens axel. När saker komm- er över en och man bara vill ställa till med bus och fly undan allting!


Det har gått ett tag sen din föregående release, då du lämnade oss med en "sugar high". Men som jag förstår det har du varit ganska upptagen?

– Det har faktiskt varit ganska lugnt förra året. Jag satte ner huvudet och skrev massor av låtar, jag ville vara säker på att jag hade massvis att välja bland för album två. Det är en ganska ensam upplevelse, att arbeta fram vad man vill säga och dyka in i en ny slags era. Så år 2024 var fridfullt. Jag började sedan spela in med en ny producent, Dimit- ri Tikovoi, vi spelade in en del ny musik och jobbade tillsammans väl

-digt väl. Efter nästan ett års skrivande kändes det grymt att spela in.


Vad betyder det för dig rent personligen att ha med dig musik i ditt liv?

– För mig är skrivandet en sån frigörelse. Det är nästan som en dag- bok för mig. Jag skriver ofta om saker som händer i mitt liv, eller äm- nen som jag känner starkt för. En vän kan berätta för mig om en svår

situation och det inspirerar ett ämne att prata om. Det har bara alltid varit en del av mitt liv från en så ung ålder i och med att även min pa -ppa var en musiker, att det kommer naturligt, det är en andra natur.


Hur tidigt snurrade skivorna för dig redan?

– Mina föräldrar var kreativa, så att prata om konst, och att göra den, var en enormt stor del av min barndom. Jag minns att jag tittade när min pappa var med i 'Top of the Pops', och jag satt i hans studio med honom för att lyssna vad han arbetade på. Min mamma befann sig i mörkrum när jag växte upp, där hon bearbetade fotorullar, och anv -ände sig av min syster och jag som modeller ibland för att träna kam -eratekniker med! Det var en väldigt bohemisk uppväxt. Jag antar att det var naturligt att jag gick in i konsten.


Min pappa har en otroligt Northern Soul, Latin och 60-tals RnB vin- yl-samling från sin ungdom som en "mod" på 60-talet, som barn lys-snade jag på all den musiken och det var därifrån min kärlek till den musiken kom.


Som superbegåvad producent jobbade din pappa med sådana som David Bowie, vilket måste ha varit en sådan inspiration i sig. Man får inte se en större dröm i uppfyllelse, och allt det hårda arbete som ligger bakom det, än så. Betydde det mycket i att du verkligen fick se vad det kräver?

– För mig var David bara pappas gamla kompis, så jag insåg egentlig- en inte tyngden i det förrän jag var mycket äldre. Hans erfarenhet av

att turnera med Bowie var några av de bästa åren i hans liv och jag äl -skar att titta på alla gamla foton och höra de gamla berättelserna fr- ån och om en så magisk tid. Att kunna få vara en fluga på väggen där!


Så vilka är de odödliga ikonerna för dig, de artisterna som påverkat dig och som alltid kommer att finnas där som en del av din musikaliska själ?

– Mina favorit musikartister som har inspirerat mig är gamla jazzar- tister, som Julie London och Ella Fitzgerald, till franska 60-tals-arti- ster så som Serge Gainsbourg och Francoise Hardy. Jag älskar också

psykedeliska rockband som Aphrodite's Child och Rotary Connection.

Jag är ett stort fan av film soundtracks, speciellt italienska 60 och 70- talskompositörer som Silvio Cipriani och Ennio Morricone. Jag är äv- en så kär i Cocteau-tvillingarna, Elizabeth Fraser är en ikon för mig.


Du hade även din födelsedag just innan låtreleasen. Firade du lite extra?

– Min födelsedag var så rolig, jag firade med vänner i en gammal So- ho pub och sedan den efterföljande dagen flög jag till Aten för några

nätter där. Vilken stad det är! Jag åt och drack massa vacker mat och vin. Jag har varit väldigt glad över reaktionen singeln det var ett dubbelt firande.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page