Intervjuad i samband av låten 'Sunset Serotonin' [Independent]

Bildrättigheter, Press.
Den här låten är i stort sett precis vad den lovar att vara. En liten dos av solsken. Alla de som lyssnar på denna låten kommer att bli på ett soligt humör, vad var det som inspirerade dig till att börja skriva denna låten?
– Jag började skriva 'Sunset Serotonin' under Covid-nedstängningen i USA. Det var vintertid och jag bodde i en småstad i Illinois, som blir och förblir väldigt kallt. Jag har alltid haft årstidsbundna depression-er och jag hade börjat undra hur lång tid det skulle ta innan jag skul-le kunna sitta ute i värmen på stranden igen och känna mig glad. Jag har "också" alltid varit en romantiker, och hade tanken... "Jag slår vad om att jag skulle klara mig igenom vintern om jag hade någon att sp-endera den med". Det var den romantiska fantasin som låten kom ur.
Och det var så idén kring låten kom till mig.
Det är en perfekt låt för sommaren. Vilka låtar finns på din egen somm-ar-spellista. Vilka låtar får dig att känna solen, och smälter ditt hjärta?
– Jag har tillbringat mycket tid på det sista med att lyssna på dream-pop som är en slags fusion mellan psykedelisk softrock & synth pop. Låtar som 'Can I Call You Tonight?' av Dayglow, 'Blue Arcade' av Car-oline Loveglow, och så vidare. Det är något som känns så uppenbart "västkust" över genren, och eftersom jag är relativt ny i Kalifornien...
Har den varit en perfekt sommar-backdrop.
Din förra låt producerades helt i ditt sovrum. Hur ser studio-situationen ut nuförtiden. Har du åtminstone persienner. Så du kan släppa in solen?
– Det är så mycket bättre än det har varit... jag flyttade nyligen in i en lägenhet som är mycket större än min förra! Jag har gott om plats för min hemmastudio, och det känns faktiskt som jag kan jobba effektivt och bekvämt. Det har tagit sin tid att komma hit, sen jag började min resa med att producera musik i ett litet "hallrum" i New York City där jag bott i fem år innan pandemin slog till. Dessutom har jag nu föns-ter från golv till tak som flankerar min säng, så det finns en hel mas-sa mer solljus i dag än vad jag har varit van med att få sedan tidigare.
Det är naturligtvis alltid soligt i L.A. Åtminstone jämfört med där jag är. När var det som du flyttade dit, efter att ha bott i New York och Illinois?
– Det var en helgalen resa... en som nästan tog ett helt år. Före Covid bodde jag i New York och jobbade heltid som en teater-skådespelare. Då pandemin slog till och min bransch stängdes ner så bestämde jag mig för att det var tid att åka till Kalifornien. Men... jag gjorde ett litet snabbt pitstop... exakt ett år långt. Hemma i min familjs hus i Illinois. Där skrev jag den här låten, och där sparade jag ihop tillräckligt utav pengar för att göra min pilgrimsresa ut till L.A. Nu ser jag tillbaka på hela upplevelsen som nödvändig men den var fylld av mycket rädsla.
Existentiella rädslor.
Glad att vara här, nu.
Du har gjort många saker innan, kreativt sett. Skådespeleriet du nämn-er, men även dansande, pianospelande, musikalframträdanden, du är till och med en utbildad mimartist. Men var börjar det hela. Vad kom först?
– Oj, wow, du gjorde din research! Jag föddes in i en familj av skåde-spelare, varav båda arbetade i Chicago-området. Mina föräldrar var väldigt musikaliska, och uppmanade min syster och mig till att sjun-ga med dem, i princip hela tiden. De hade också tagit omfattande ut-bildningar i rörelse-teater... närmre bestämt mim... som jag försökte mig på, som du upptäckt. Det fastnade inte hos mig, lyckligtvis. Men när jag gick ut high school pluggade jag musikteater och det slutade då med att jag arbetade som scenskådespelare i fem år. Jag turnera-de internationellt med scenföreställningar, flögs ut till olika städer i USA för musikaler, och så vidare. Det var fantastiskt. Men hela den-na branschen slog 2020 på nödbromsarna och stannade, och jag var redan trött på det ständiga resandet i jobbet. Det var då som jag tog beslutet att ta en paus ifrån skådespeleriet, finslipa mina kunskaper som musik-producent och bege mig till Kalifornien för att ägna mig åt musik. Kanske överflödigt att säga men det har varit en vild åktur.
'Chaos Energy', förra året, blev början på din solokarriär. Efter att då ha producerat låtar för andra artister i New York, samt varit en del av Red-light Drive, en duo. Var det flytten till L.A. som triggade solo-projektet?
– Det sammanföll med flytten. När jag bodde i New York City var jag övervägande fokuserad på Redlight Drive, vilket var ett passionspro-jekt som jag startade med min, dåvarande, rumskamrat. Vi lämnade båda New York för olika städer, och det var det som utlöste mitt bes-lut om att börja producera musik för mig själv. Jag har gjort en mas-sa kommersiellt arbete och spök-producering under tiden, men jag bestämde mig nyligen för att verkligen satsa fullt ut mitt eget arbete.
Är upplevelsen av att ha varit en duo till hjälp även nu när du står själv?
– Ja... jag är skyldig allt jag har gjort kreativt till min tidigare nämnda rumskamrat, rapparen Colly KiLLit. Han var en random kille som en tjejkompis hittade på nätet för att ta över hennes rum när hon flytta- de ut från vår lägenhet, och han råkade vara en hiphop-artist och en fantastisk människa. Efter några månader av sammanboende så skr-ev vi på skämt en låt över en flaska Old Grandad-whisky... en låt som tydligen var tillräckligt bra för att han skulle köpa en apparat för 400 dollar, så att jag skulle kunna lära mig att producera. Långsamt börj-ade Redlight Drive formas, när jag blivit bättre på produktion, och så småningom började vi göra kommersiella gig vid sidan om, som rek-lam jinglar, vi har fortfarande en jingel på radion för en advokatbyrå.
Vilket är hysteriskt roligt att tänka på.
Men hallå det gjorde det där köpet för 400 dollar under 2017 värt det.
Vi är fortfarande nära vänner än i dag.
Och vi har en till Redlight Drive-låt som kommer under September.
Det blev en liten lucka mellan dina två egna låtar. Den första låten kom ut i början av förra året. Blir väntan lika lång till nästa Glenn Devar-låt?
– Jag har många fler låtar! Under tiden emellan min första och andra låt har jag skrivit ett groteskt antal demos. Och har en handfull näst-an färdiga låtar. De här låtarna kommer att släppas med jämna mell-anrum de närmsta månaderna. Och är peppad på att dela de med er.
Jag är så peppad att dela dem med världen.
Tack för en fantastisk låt och en fin intervju!
– Tack för dina genomtänkta frågor! Jag slogs verkligen av hur myc-ket research du gjort. Du vet helt klart, tveklöst, hur man intervjuar.
INTERVJU DE DANIEL JOHN