top of page

CHRISTINE SAKO

Intervjuad i samband av låten 'Warmth' [Independent]


Bildrättigheter, Press.


Det låter som att musik var nåt du fann tidigt i livet, hur tidigt var det?

– Jag hade redan givits en "bandnörd"-status från att spela koklocka-instrument före jag väl tog upp en gitarr och började skriva låttexter själv. Den sofistiska miljön jag var i, och med möjligheten att uppträ-da med musiken live, utgjorde en intressant ram för den kreativa pr-ocessen av låtskrivandet. Istället för att läsa noter, eller följa anvisni-ngarna från en banddirigent var jag helt och hållet i kontroll av mel-odin och rytmen i det jag spelade och vid tiden jag började i high sc-hool var jag helt nere i båda sidorna av det musikaliska spektrumet... den akademiska, och den kreativa sidan. Jag hade nyligen möjlighet-en att titta på några gamla hemmavideor med mig som barn och vad det verkar, var jag först tre år när jag fick mina föräldrar att sitta ner och se mig sjunga och dansa. Var redo för mera musik i min framtid.


Verkar det som.


Får du så mycket tid på scen som du skulle vilja nu, som en solo-artist?

– Jag brukade uppträda ganska mycket när jag först flyttade från Mi-nneapolis till San Diego. De var de första gångerna jag hade uppträtt sedan jag brukade turnera med band, och jag hade glömt hur annor-lunda det är! De flesta gigs jag spelade bokades av den skivbolagsm-anager jag hade på den tiden, så jag var för det mesta headlineartist, vilket betydde att jag fick ganska bra med tid på scen. Med band var-ierade det verkligen, även om jag i genomsnitt skulle säga att det var kortare tid på scen eftersom vi vanligtvis öppnade upp för någon an-nan eller bara inte headlinade men även när jag headlinat med band tror jag fortfarande att vår tid var kortare än vad jag fått som en solo artist... kanske hade nått att göra med att repertoaren var mindre då.


Musik har ett speciellt sätt att leta sig in i människors hjärtan, vare sig de relaterar till en låt på sitt eget, eller mer direkt sätt. Vad har musik-en betytt för dig i ditt eget liv, att kunna få ut dina tankar och känslor?

– Jag skulle säga att sättet som musik arbetade sig in i mitt liv under high-school var väldigt intensivt. Jag satt på internet, och sög åt mig varje bit av musik jag kunde hitta, och lät det bli en del av mitt behov av att skapa musik själv med, alla känslor och sentiment jag påverka-des av genom låtar skrivna av andra artister livnärde mitt eget låtsk-rivande. Vilket för det mesta var låtar om hjärtesorg och ångest, som det är för de flesta tonåringar som verkligen gillar musik och jag tror att det kan ha varit under de åren som låtskrivande var som mest fri -görande. Såå många känslor som inte hade annanstans att ta vägen!


Vad har musik för betydelse för dig nu?

– Jag tror att förmågan att lägga fram känslor och tankar som vanligt -vis är obeskrivliga som något "konsumerbart" och, förhoppningsvis, som något som är trevligt att lyssna på är fantastiskt. Låtskrivandets natur är väldigt terapeutisk och kan hjälpa till att lindra mycket spä-nningar som jag ibland inte ens insåg att jag hade. Jag tror att konst-en i att kunna föreviga personliga tankar, till nånting som massorna kan relatera till är nånting som jag verkligen uppskattar med att gö-ra musik. Bara genom att öppna öronen så ger lyssnarna sin empati.


Nästan.


Vad inspirerade dig att skriva denna?

– Jag började skriva den här låten precis efter att jag slogs av en våg av relationsoptimism, och insåg att jag faktiskt var värd den lovande resan som mitt liv var på väg mot. Och efter att ha lekt med känslor-na kring att jag inte kunde låta bli att fortsätta upprepa samma mön-ster som inte leder till nånting, bestämde jag mig för att kasta ut det tankesättet genom fönstret... det gick till sist upp för mig att jag pot-entiellt skapat en självuppfyllande profetia genom att hela tiden och upprepade gånger tänka att varje ny strävan alltid skulle sluta på sa-mma nedslående sätt. Så med ett nytt självförtroende bestämde jag mig för det mycket medvetna beslutet om att sätta lite tilltro till sit-uationen och luta mig in i tanken om att det inte fanns någon matta att dra undan under mig, och att bara njuta av potentialen i nått bra.


'Warmth' handlar om att vara i det där för bra för att vara sant tanke sättet, och hur misstron tenderar att vara den överväldigande känsl-an när saker och ting verkar gå för bra. Även om vi konstant säger åt oss själva att vi förtjänar bättre när vi är i en "mindre än ideal"-situa-tion eller när en situation inte funkar, då saker faktiskt börjar gå bra så antar vi istället att det är någon sorts lyckoträff, och vi verkar inte kunna rättfärdiga vår lycka. Så den här låten handlar om att övervin-na bluff syndrom, och omfamna känslor utan förutfattade meningar.


Att fortsätta tro på sig själv och se sitt värde kan vara svårt, för nästan vem som helst men är utan tvekan något som eskaleras till någon slags höjd i kreativa miljöer så som musik-branschen. Där många har drömm-ar och ambitioner, men det är få som faktiskt får verkliga något av det. Hur har det varit för dig. Finns det en "före och efter" stund eller är det nåt som en konfronterar hela tiden, och försöker vara optimistisk med?

– Jag tror inte att det är så enkelt som att det finns ett "före och efter" eftersom musikbranschen konstant förändras. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas ett flyt man behöver anpassa sig till för att kunna känna sig belåten, eller lycklig, som en independent artist. Även i år, 2024, med hur de nya Spotify streamingvillkoren ser ut för att kvalificera sig för utbetalningar... inte för att tusen streams nåns-in skulle göra någon skillnad på banken men det är en enorm förän-dring som jag inte tror att de flesta mindre musiker förväntade sig...


Det är bara ett slags avskräckande branschfaktum som snart komm-er att bli normen, och så där och så vidare, när den här typen av nya standarder införs. Musikbranschen kommer aldrig att röra sig i den riktningen att det blir mer bekvämt för en, så man måste vara envis.


Man måste ha tålamodet för att rulla med slagen.


Detta är den första, och enda låten du släppte i fjol, så väl som den för-sta sen 'Coda' vilket var för flera år sen. Vad för utrymme har du varit i kreativt sett. Kommer saker och ting nu framåt att vara lite "varmare"?

– För min personliga underhållnings skull vill jag just nu bara säga... haha! Jag gillar din anspelning på 'Warmth'. För att vara helt och håll-et ärlig så var tiden mellan 'Coda' och 'Warmth' mest att jag återupp-täckte vad jag ville både personligen och musikaliskt, efter pandem-in. Jag har gjort några nya arrangemang och justeringar i min musik -studio och med mina instrument-placeringar omkring huset vilket förhoppningsvis kommer att uppmuntra mig att skriva lite mera i år.


Jag har redan några idéer nedskrivna från början av det här året som uppväger beloppet av idéer som jag hade skrivit ner under hela 2023.


Så det är ett gott tecken!


I år är det, så klart, ett speciellt år i att det markerar tioårsjubileet för ditt första album, 'The Math Project', det låter för mig som det perfekta året att få ut fler nya låtar. Är det, ett större verk, nåt du vill göra igen?

– Åh, herregud. Jag har inte ens tänkt på det här innan du sa det. Det är galet att tänka på att det har gått ett helt decennium, när pandem-in precis startade hade jag en idé, om att spela in ett till album i Kan-ada men sedan förändrades den ekonomiska verkligheten för indep-endent artister som släpper egen musik. Alla inställda evenemangen och turnéer innebar att artister var tvungna att börja tjäna pengar så snabbt vi kunde och så ofta vi kunde. Vilket resulterade i mer singel-releaser i jämförelse med EP eller LP strategi för releaser. Jag tycker personligen att detta är fantastiskt, då jag får ny musik från mina fa-vorit-band oftare men på samma sätt har det förändrat hur lyssnare och fans förväntar sig att få musik. Så för nu är planen att släppa fler singlar, eftersom det går bättre hand i hand med hur min låtskrivare -kadens ser ut. Men! Om jag kan få inspiration och fokus för att ska-pa den volymen av verk som krävs, för att släppa något så enhetligt...


Då kommer jag ju definitivt att rulla med det.


Vad tror du den största skillnaden skulle vara, från det första albumet?

– Jag tror tiden, motivationen och fokuset är de viktiga drivkrafterna som jag behöver mer av nu som jag hade när jag skrev 'The Math Pr-oject'. Jag hade skrivit och spelat in hela det albumet, under det förs-ta året jag flyttade till San Diego, med undantag för två av låtarna vil-ka jag spelade in i Minnesota. Några månader innan jag flyttade. Ha-de inte många vänner än, mitt jobb just då krävde inte mycket tid av mig bortom vanlig arbetstid, och jag kände att jag hade något att be-visa efter att precis ha flyttat. Jag ville verkligen sätta prägel, mitt av-tryck, på något som visade upp den enorma förändringen jag då ha-de upplevt i mitt liv, och vilka fantastiska ting som kunde komma fr-ån mitt beslut att flytta ifrån en sida av landet till den andra. Nu tror jag att jag skulle behöva utomstående faktorer för att verkligen sätta samma drivkraft i mig, för att kunna veva ut den mängden utav låtar som är nödvändigt för en LP. Fastän min tid och mina resurser skul-le behöva allokeras mycket mer noggrant och avsiktligt för att få tid-en till att producera så mycket, så skulle jag älska att få möjligheten.


Möjligheten att vara så hängiven ett projekt igen!


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page