top of page

CAROLINE GRACE VEIN

Uppdaterat: 14 aug. 2024

Intervjuad i samband av blondestandard-låten 'Freakin Out' [Warner Music Group]


Bildrättigheter, Press.


Före vi klickar på "play", vad är det som 'Freakin Out' kom ut ur för dig?

– Konceptet för låten är empowerment och förverkligande av ens sj -älv-värde. Nått jag märkt att många, inklusive jag själv, kämpat med!


Är det nått du kanske hoppas andra ska finna i all musik du har att ge?

– Den största grejen som jag skulle vilja att andra människor tar ifr- ån min musik är egenmakt och förmågan att se inåt och må bra över sig själv. Mycket av min musik handlar om saker man tar sig igenom ...skrivet i form av berättelser. Men samtidigt så vill jag ju inte tvinga på publiken mitt eget narrativ, utan vill även att människor ska få ha sina egna tolkningar av mina låtar.


Det här är din första release på två år, efter att ha gått igenom mycket, minst sagt. Hur känns det att dela musik med världen igen. Har allt det gett dig nytt perspektiv på vad att skapa och dela låtar betyder för dig?

– Det känns definitivt som om att jag släpper musik för första gång-en igen. Som artist tycker jag att jag verkligen har växt mycket, både som sångerska och låtskrivare. Jag har alltid använt mig av musiken som ett sätt att få kontakt med världen omkring mig och den här er-farenheten av cancer har gjort det ännu mera värdefullt för mig. Jag har turen att få skapa konst och dela den med världen, men jag kän-ner mig ännu mer lyckligt lottad som kunde använda mig av musik-en som ett sätt att ta mig igenom en svår period i mitt eget liv också.


Är allt du skriver direkt baserat på dina egna faktiska erfarenheter ell-er kan du även skriva utifrån andra perspektiv eller till och med fiktivt?

– Det är en mix av alla tre. Jag gillar att använda mig av lite sanning i varje låt men jag inspireras också av människorna som är runt omk-ring mig och till och med intriger från vissa böcker, filmer och tv pr-ogram som jag har kollat på. Jag är en stor konsument då det komm-er till musik & underhållning och jag inspireras konstant av historier.


"blondestandard" började som en nom de plume för ditt arbete som bild konstnär innan det även fick bli namnet för din popmusik. Har du alltid haft med dig musik med eller när var det som den blev en del av bilden?

– Musiken kom verkligen in i bilden runt år 2019, precis innan pand-emin slog till, det var då som jag först bestämde mig för att börja sk-riva mina egna låtar, innan det använde jag som sagt namnet för mitt bildkonst-projekt. Och det var oerhört intressant att gå från att förs- öka berätta en historia eller ett budskap genom ett konstverk som till att skapa en sonisk storyline som människor istället kan lyssna på.


Du blandar till synes fler olika genrer. Vad är din grund skulle du säga?

– Jag dras extremt mycket till åttiotalet och den klassiska rockmusik-en som drev det decenniet, liksom sjuttiotalet för funk och discomu-sik. Jag ser upp till de tidsperioder som banade väg för de genrer jag beundrar och genom att göra det, har jag märkt mycket olika genre-påverkan inom min musik!


Du jobbar även bakom kulisserna i musikbranschen. Vad för slags först- åelser har det gett dig kring att se vad som verkligen krävs för att vara artist och anpassa dina förväntningar. Jag tänker att du måste vara väl-digt medveten om både höjderna och dalarna som de flesta artister har?

– Jag tror att det har gett mig en tydlig förståelse för branchens back -end. Jag lägger inte mycket uppmärksamhet åt industri-dynamiken i relation till min musik. Mitt huvudfokus är att skapa musik som jag personligen tycker om i hopp om att andra också kommer att reson-era med den. Jag stressar inte över affärssidan i musikskapandet ut-an istället siktar jag mer på att skapa konst som kan inspirera andra.


Har du ännu mera på gång?

– Ja, och jag är extremt upprymd över att dela med mig av alla de sa-kerna jag har arbetat med!


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page