top of page

BEAU YOTTY

Uppdaterat: 29 nov. 2024

Intervjuad i samband av filmen 'Snake Resort' [Lone Gunslinger Pictures]


Bildrättigheter, Press.


Du fann dig tidigt idrotta och slog rekord på både baseball och fotbolls-planen. Hur tidigt hittade du också till den kreativa sidan, till att skriva och skådespela och regissera. Hade du alltid den sidan utanför sporten?

– Jag har alltid haft den kreativa genen som inspirerat mina aktivite-ter i livet. Jag minns hur jag skapade historier och scener redan som barn. En vanlig pinne blev till ett svärd i mina händer, och jag bruka-de slåss mot onda krafter för att rädda prinsessan fram tills att mid-dagen var klar, och jag fördes tillbaka till verkligheten för en fyraåri-ng som skulle äta sin kyckling och sina grönsaker. Sanningen att sä-ga var jag kanske tvungen att föreställa mig själv vara Karl Alfred som blev starkare av att äta upp sin spenat för att få ned allt av det gröna.


Må det varit att vandra med föräldrarna, läsa en bok, eller leka utom-hus med min syster, fanns det en dramatisk film spelandes i mitt sinne. Scenerna skrevs som dagarna fortsatte. Det goda skulle alltid segra över det onda... det var ett genomgående tema, jag tackar John Wayne, Sly Stallone & Clint Eastwood för att få den moraliska koden.


I 'Snake Resort' måste en liten grupp invånare i en husbils-park avvärja en aggressiv skallerorm som rymt från ett närliggande experiment labo-ratorium, vilket utgör en otäck tid för dem, men en desto mer underhåll-ande tid för publiken. Spirituellt påminner den en del om några av dina tidigare filmer med, som 'Desert Wolf' eller 'Big Cat Trail'. Det här skulle vara tre kul filmer att se i följd. Anser du att de är del av samma paket?

– På en del sätt, ja. Men jag hade inte riktigt tänkt på det. Jag har all-tid blivit underhållen av "monster" filmer & 'The Wolf Man' från 1941 med Lon Chaney Jr är en skräckfilm som varit en inspiration för mi-na filmer. Som ung och än i dag är 'Hajen' en av mina favorit-filmer. Det är en av de filmer som jag alltid kommer att se på när jag ser att den går på någon kanal. Människa som möter best är ett spännande koncept. Det måste finnas i mitt dna. Min farfar och gammal-farfar var båda anställda som djurfångare i väst. Dom hade några äventyr.


Men det är en annan historia...


Alfred Hitchcock är en annan inflytelse-rik figur, det är för säkert... 'Fåglarna', 'Psycho', 'Fönstret åt gården', 'Studie i brott' och vidare. Mängden genialitet i hans filmer är överväldigande & bortsett ifrån 'Hajen' är hans spänningsdrivna filmer nummer ett min motivat-ions-lista för skräck& thrillers.


Skådespelerkan Ali Cobrin delade för några år sen en historia med mig om att det under inspelningen av 'The Iron Orchard' var män med hagel-gevär med det enda syftet att hålla bort ormar, hur hade ni det med det?

– Bortsett från spår i sanden ute i öknen, var det inga oinbjudna orm-ar som kom in vår inspelning.


Vi kan tacka dem för att de respekterade skådespelarnas önskemål.


Brett i filmen må tycka att de riktiga ormarna i världen är de tvåbenta, men en antar att tvåbenta personer är lättare att ge regi än till ormar?

– Kameran och objektivet tog den största delen av ormens aggressi-on. Massor av gift och huggtänder i dess närbilder. Lyckligtvis så bl-ev ingen biten eller skadad. Utrustningen är fortfarande arg på mig. Men en sak är säker, ormar har noll lust att lyssna på mig ge de regi. Vi hade en utmärkt ormskötare under inspelningen, Declan McKinn-ey, ägaren av Reptile Junctions. Med sin kunskap och talang såg han till att vi nådde framgång. Närbilderna och action-scenerna blev otr-oliga bara tack vare hans expertis.


Någon särskilt minnesvärd dag inspelningen, med eller utan ormar?

– Tro det eller ej, ormarna var det minsta av våra bekymmer. Batteri-tid och värmen var mer av ett problem. För att inte tala om bark-sk-orpionerna som dök upp inne i hus-vagnarna. De där små varelser-na orsakade några blodtryckshöjningar, och obekväma stunder... de kan kanske bli nästa monsterfilm.


det vara en Brett eller någon annan roll, vad tycker du utgör en fant-astisk karaktär. En "hjälte". Är det en karaktär att se upp till på ett vis som gör dem större än livet, eller en karaktär som en kan se sig själv i?

– En person som man kan lita på... någon som man kan förlita sig sj- älv på. Jag tror att det är förmågan att göra det som än är rätt oavsett vad resultatet måhända blir. Att offra sitt eget välbefinnande för någ-on annans, också om det innebär att man offrar sitt liv. Att göra rätt oavsett konsekvenserna. Detta brukade vara en beundrandsvärd eg-enskap. Den moderna världen verkar belöna narcissism och självisk-he mer, för mig är det den motsatta definitionen av vem en hjälte är.


Kan ditt eget skrivande också spela en stor roll i karaktärs processen?

– Ja. Det blir definitiv hjälpsamt... och som skaparen av en karaktär förstår jag deras motiv utan att behöva gå tillbaka till manuset igen, så jag kan lyssna och reagera på scenen. Och till vad dem andra gör.


Det här är en film från Lone Gunslinger Pictures, ett produktionsbolag som du grundade, vilka stormar ligger härnäst längs horisonten för er?

– Vi har flera stormar på horisonten. Jag är exalterad över att få bör-ja producera dem! Vi har några överraskningar på gång, framförallt för de kommande tre. Två ökenstormar i form av western-filmer & en action-thriller. Alla kommer att vara fulla av spänning och vänd-ningar, och vilket man kan vara säker på, så kommer de underhålla.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page