AMANDA SKÖLD
- Daniel John
- 13 apr.
- 4 min läsning
Uppdaterat: 21 maj
Intervjuad i samband av låten 'Vittertagen' [Independent]

Bildrättigheter, Agnes/Linnea Stenlund.
'Vittertagen' är en folk-pop-ig-dragspelsvals som dedicerats till, och då kanske även inspirerats av, skulle man då kunna tänka sig, din morfar?
– Ja, min morfar lärde mig att spela när jag var tonåring och jag fick äv -en mitt Avanti-dragspel av honom. Dragspels-musik kommer alltid vara förknippat med morfar. Jag har så fina minnen av hur han bruk- ade spela sensommarkvällarna vid vattnet hemma i Höga kusten. Han fick mig att älska dragspelet som instrument i tidig ålder. Jag inspire- ras också av morfars musikaliska liv, han har själv musicerat i många
olika sammanhang och den glädjen och det engagemanget är häftigt.
Utöver dragspel spelar du även många andra instrument, hur ser din kr- eativa musikhörna figurativt som praktiskt ut. Vilka instrument gillar du?
– I min hemmastudio har jag ett piano och en gitarr. Näst efter drag- spelet ligger piano mig närmast hjärtat, jag älskar att sitta och leka vid tangenterna och färdas bort till en annan värld. Gitarren var det förs- ta instrumentet jag lärde mig, jag tog gitarrlektioner på kulturskolan.
Utöver instrumenten har jag också studioutrustning för att kunna pr- oducera. Allt detta i min lilla etta! Det är tur att jag har fantastiska hyr- esvärdar och grannar som står ut med mitt plånkande och brölande.
Nästan alla mina instrument och min utrustning är begagnad. Som st- udent får man hitta sina vägar för att skapa musik. Men det är inte om- öjligt att göra, speciellt inte idag när mycket kunskap är lättillgänglig.
Är det i folk-musiken man hittar dina influenser, eller vad är din grund?
– När morfar spelade vid vattnet skapade han alltid en speciell känsla. Tonerna färdades över det spegelblanka vattnet, man såg ut över vik- en, och de skogstäckta bergstopparna. Det var melankoliskt, vackert, trolskt och familjärt på samma gång. Den känslan vill jag uppnå då jag spelar dragspel. Jag inspireras också mycket av fornnordisk mytologi, traditioner och berättelser. Jag kan läsa om vättar, gudinnor eller fyl- gjor och få gåshud och direkt vilja sätta mig och spela. I övrigt stämm
-er det att jag inspireras av folkmusik, även annan typ av musik, som progressiv metal eller klassisk musik. Jag älskar att lyssna på duktiga musiker oavsett genre och inspireras av deras tekniker.
'Vittertagen' är skriven, producerad, mixad, och mastrad av dig, men du har även ett annat rum där du skapar tillsammans med Linnea Stenlund, med indie folk-duon Falka. Hur började ni först göra musik tillsammans?
– När jag flyttade till Stockholm var jag jättesugen på att spela dragsp- el med andra folkmusiker. Det finns Facebook-grupper där man kan
hitta bandmedlemmar och jag la upp en annons. Linnea hörde av sig och vi klickade direkt, både när det gäller personlighet, musik och ins -pirationskällor. Först började vi att spela covers, men upptäckte sn- art hur roligt det var att skriva ihop.
Nu satsar vi på egenskrivet material.
Även ni släppte i slutet av April en låt?
– Våran första singel! Jag och Linnea har skrivit den tillsammans och den ligger oss varmt om hjärtat då det är vår första låt. Eftersom vi har gjort allt själva... produktion, omslag, musikvideos, med mera, så har det varit både en rolig, utmanade och läro-rik process. Men vi tycker om att göra allt på egen hand, även om det kanske är dumdristigt ibl- and. I låten får du höra dragspel, piano, fiol och sång. Genren är indie
folk och jag skulle beskriva den låten som stämningsfull och personlig.
Det är fint att se dig föra vidare gåvan musiken ändå får sägas varit för dig. Hur känns det att verkligen kommit igång och dela med dig av allt?
– Tack! Det är många olika känslor. För det första är jag stolt. Jag har inte studerat musik sen högstadiet och det är något jag ibland skäms över i musik-sammanhang. Men närstående till mig har hjälp mig att se på det på ett nytt sätt... att jag borde vara stolt över mina förmågor när jag till stor del är självlärd. Jag kan knappt någon musik-teori och vet inte vad jag håller på med, jag går på känsla och vad jag tycker låt- er bra. Ibland kanske det blir fel, men vad gör det? Jag är också otrol- igt glad och tacksam över responsen och peppen som jag har fått från
familj, vänner och andra. Med alla positiva känslor kommer också lite negativa. Jag kan bli rädd och känna imposter syndrom-känslor. "Vem tror jag att jag är som publicerar musik?" Och man vet aldrig hur det kommer tas emot. Men jag vet att många som skapar känner såhär och jag försöker fokusera på vad jag tycker. Det är ju det viktigaste. Just nu är jag otroligt taggad på att skriva & släppa mer musik, och spela live.
Så här levande musik vill en ju gärna höra live. Hur ser det ut i sommar?
– Jag och Linnea i Falka spelade på Kulturnatten den 26:e April i Hant -verksladan i Riddersvik i Stockholm. I nuläget har jag inga fler live- spelningar planerade men det kommer definitivt dyka upp fler tillfä- llen framöver. Håll utkik på mina sociala medier!
Du gör inte bara musik utan är också kreativ på många andra sätt, med målningar, smycken och små små bakverk. Vad betyder skapande i stort?
– Jag har alltid skapat, i olika former, sedan jag var liten. Det ger mig mening i livet och får mig att känna mig levande. Ibland känner jag mig nästan beroende och måste tvinga mig själv att ta det lite lugnt och typ kolla på en serie. Jag är en passionerad person som går in hundra pr- ocent för saker som intresserar mig. Skapandet har också räddat mig
på många sätt. Jag lever med kroniska smärtor och under jobbiga per -ioder är det skapandet som tagit mig igenom det.
Tack för den här fina intervjun...
– Stort tack för de fina frågorna!
Vilket grymt jobb du gör med att lyfta fram kreatörer.
INTERVJU DE DANIEL JOHN