top of page

AARON FRADKIN

Uppdaterat: 27 maj

Intervjuad i samband av filmen 'Beezel' [Social House Films, Epic Pictures]


Bildrättigheter, Press.


'Beezel' handlar om en häxa som bor i källaren till ett vanligt förortshem där hon livnär sig oanade husgäster. Huset i fråga är inte vilket hus som helst, utan ditt barndomshem. Vad var det med det huset som fick dig att tänka det som en lämplig miljö för filmens skrämsel-faktor?

– Det huset var en stor inspiration för att skriva handlingen! Efter att

ha växt upp där kände jag till varje hörn av huset och ansträngde mig för att inkludera varje rum och varje kryputrymme. Öppningsscenen där pojken kikar genom tvätt-inkastet existerar endast för att vi hade en sån läskig tvättstuga med ett inkast som ledde ned till källaren ne -danför. Som barn var det roligt men också lite läskigt att öppna upp den luckan och stirra in i den svarta avgrunden.


Så hur kunde jag inte inkludera detta i min film?


Efter att inledningen utspelar sig på 60-talet tar filmen därefter vid un-der 6 olika decennier. Är det några skräckdecennier du inspirerades av?

– De största influenserna för denna filmen, medvetna eller inte, sku- lle vara Sam Raimis 'Evil Dead' filmer. Användningen av 8mm film var starkt inspirerat av 'Sinister'. Handlingens oförutsägbara natur insp- irerades också av 'Barbarian'. Medan alla dessa filmer skramlade runt

i min hjärna undermedvetet, kom vår film definitivt till liv genom att ha en plats i åtanke först. Vi visste att vi ville inkludera många av dom scares vi utvecklat under åren från våra korta skräckfilmer på Youtu- be och vi ville ha något slags monster eller varelse.


Varför blev det just en häxa?

– Vilket bättre sätt att utforska övernaturliga fenomen, att vara besatt av onda andar, och varelse-FX, och packa det samman i en och sam- ma film. En häxa var logiskt.


Ända sedan din första kortfilm som filmstudent, en skräck-mockument- är, fanns kärlek till skräck där från början. Vad har dragit dig till skräck?

– Skräck kombinerar allt jag älskar med filmskapandet. Det finns in- ga regler. Det tillåter det att bli konstigt och vara kreativ med cinem- atografin, skrivande, specialeffekter, visuella effekter, vad än en vill.


Skräck och komedi är en blandning vi har fått se många fantastiska re-gissörer resa sig ur. Varför tror du det är så. Finns det något samband?

– Det finns absolut ett samband mellan skräck och komedi. ett vis har båda en uppbyggnad och en punchline. De är båda mest effektiva när de är oförutsägbara och chockerande. Utan chock-värdet skulle ingen av dem fungera. Det betyder inte att man måste vara omotive- rat överdriven för att göra det underhållande, det kan helt enkelt ba- ra inte vara för förutsägbart.


Visste du redan när du bodde i det där huset att du ville bli filmskapare?

– Jag tror att jag var tolv år när jag visste att jag ville bli en filmskapa- re. Jag var på en resa till andra sidan landet till Kalifornien med mina föräldrar för att hälsa på en vän till familjen. Där fick jag leka med en videokamera för första gången. Jag blev snabbt besatt av att filma allt, hur tråkigt det än var. Det var jag lärde mig kraften i klippning och forma ett narrativ genom film.


Hur såg din faktiska start i filmindustrin ut, innan du hade ett fotfäste?

– Jag flyttade till Los Angeles år 2010 under min sista termin på coll- ege. Där fick jag det ordnat för mig med praktik olika produktions

-bolag där jag kunde få en inblick i studiosystemet. Mitt första betal- ande jobb var på ett kommersiellt produktionsbolag och reklambyrå. Efter att ha jobbat där i ungefär ett år slutade jag för att lägga de mes- ta av mina besparingar på min första långfilm, '15 North'. Även om den filmen aldrig tjänade tillbaks sin budget, var det ett bra sätt att bevisa för mig själv att jag kunde berätta en sammanhängande historia. Och vi hade viss framgång i filmfestivalkretsen och överlag var det en fan -tastiskt lärorik upplevelse...


Victoria Fradkin som spelar Nova i filmen är även din medpartner i stort. Ni lever ihop, skriver, producerar. En romans som började med skräck?

– Det är sant! Vi jobbade tillsammans i flera månader innan vår förs- ta kyss som var på Halloween.


Nu hanterar vi bebissaker då vi nu lever med en åtta veckor gammal!


Har du några idéer för vad som kommer härnäst, nu efter den här filmen. Kan vi se mer Beezel eller andra ting som gömmer sig i våra husvrår?

– Vi jobbar just nu i den här stunden flera olika manus. En expansi- on av 'Beezel'-universumet är verkligen inte uteslutet! Det finns myc

-ket lore runtomkring den här häxan som jag skulle älska att utforska.


INTERVJU DE DANIEL JOHN

bottom of page